سر الخلطه في مطبخ افكارك … لخمه طبخه مشروع تخرج إذاعي لطلاب إعلام بني سويف “وما العقل إلا مطبخ للأفكار”

Share Button

كتب .محسن محمد

قام مجموعة طلاب من الفرقة الرابعة بكلية الإعلام جامعة بني سويف ، بقسم الإذاعة والتلفزيون بالبدأ لترويج مشروعهم “لخمة طبخة” الذي يحتوي علي دراما إذاعية تنموية تحت شعار “نور اللمبه” .
وقال الطلاب :(أحنا جبنا أفكار كتير جداً ومكناش عارفين نعمل ايه تحديداً ! وقلنا ما نعمل حاجة تعبر عن اللي أحنا فيه ، وهو ازاي تنتج فكرة مميزة ، وايه الخطوات اللي المفروض نمشي عليها علشان نوصل لفكرة إبداعية ؟ ).
وزي ما قالت الطاهية البريطانية أبريل بلومفيلد:(أنا أطهو ما أحب) أحنا كمان حبينا نطهي أفكارنا في مطبخنا لكن بسر خلطتنا الخاصة بينا ، ورغم أن الفكرة عكس المطبخ الا أننا ربطناهم ببعض واستخدمنا مصطلحات تشبه تلك التي توجد في المطبخ زي (زواقه هانم ، شايله طاجن ستها) وكمان استخدمنا أدوات المطبخ من فرن وخلاط وغيرها من الأدوات ، وزي ما في مثل أيطالي بيقول : كثرة الطباخين زادت الطعام ملوحة ، أحنا كمان بنقول كثرة الأفكار خلتنا مفكرين مبدعين بس في مطبخنا الخاص بينا.
وشارك في هذا المشروع ( جهاد زارع .. نجلاء محمد … شرين سيد … هبه إمام … حسام ربيع … عاصم عبد الناصر … دعاء الحصري … شيماء محمد … عبدالرحمن حيدر … أحمد منصور ) ، تحت إشراف د / منه دياب.

Author: aihram1

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *