Share Button

الأغذية العالمي يحذر من تصاعد مخاطر المجاعة وسط تزايد النزاعات وفيروس كورونا وفجوات التمويلتقرير
الدكتور نسيم صلاح ذكي سفير السلام العالمي المصري.
19حزيران/يونيه 2021
المساعدات الإنسانية
قال برنامج الأغذية العالمي، اليوم الجمعة، إن تأثير الصراعات القديمة والجديدة، والصدمات المناخية، وكوفيد-19، بالإضافة إلى نقص التمويل، وضعت الملايين على حافة المجاعة.
في نداء من أجل توفير 5 مليارات دولار “لتجنب المجاعة” ودعم “أكبر عملية في تاريخها”، قال المتحدث باسم برنامج الأغذية العالمي، تومسون فيري، إن ملايين اللاجئين يواجهون “عدم اليقين والجوع” حيث أصبح تأثير الجائحة على ميزانيات المساعدات الطارئة أكثر وضوحا.
وقال إن “عدد الأشخاص الذين يتأرجحون على شفا المجاعة ارتفع من 34 مليونا -الذي كان متوقعا في بداية العام- إلى 41 مليونا اعتبارا من حزيران/يونيو. بدون مساعدات غذائية طارئة فورية، هؤلاء أيضا سيواجهون المجاعة، حيث أن أدنى صدمة ستدفعهم من فوق الهاوية نحو ظروف المجاعة”.
من سيء إلى أسوأ
أوضح المتحدث باسم برنامج الأغذية العالمي أنه وفقا لآخر تقييمات التصنيف الدولي لانعدام الأمن الغذائي – والتي يستخدمها العاملون في المجال الإنساني لتقييم الاحتياجات على مقياس من واحد إلى خمسة – فإن 41 مليونا “هم أشخاص في المرحلة الرابعة من التصنيف المرحلي المتكامل للأمن الغذائي – أي مرحلة الطوارئ”.
وأضاف السيد فيري أن تدفقات اللاجئين الجديدة المرتبطة بالصراع والجفاف زادت من احتياجات الناس في “المرحلة الخامسة من التصنيف الدولي – أي مرحلة الكارثة” و “هذا العدد يقف عند 584،000 شخص”. هؤلاء هم ناس في منطقة تيغراي الإثيوبية، ومدغشقر، لا سيما الجزء الجنوبي، وجنوب السودان، خاصة أننا الآن في ذروة موسم الجفاف في ذلك البلد، واليمن”.
“خيارات صعبة”
عند إطلاقه لخطة الاستجابة التشغيلية العالمية، سلط برنامج الأغذية العالمي الضوء على العمليات في ما لا يقل عن ثمانية بلدان ومناطق كان عليه أن يتخذ فيها “خيارات صعبة” بسبب النقص الكبير في التمويل.
وقال السيد فيري إنه من الناحية العملية، كان هذا يعني خفض الحصص الغذائية “عبر شرق وجنوب أفريقيا، وكذلك الشرق الأوسط … بين بعض الأشخاص الأكثر ضعفاً في العالم الذين يعتمدون على برنامج الأغذية العالمي للبقاء على قيد الحياة”.
في بعض الحالات يكون تقليل المعونة “بنسبة 40 في المائة، وفي بعض الحالات 25 في المائة، وفي بعض الحالات 60 في المائة … الحقيقة هي أن المساعدة التي نقدمها هي حاجة أساسية، والمساعدة التي نقدمها بالكاد تكفي لمساعدة الأشخاص على البقاء على قيد الحياة.”
غرب ووسط أفريقيا في أزمة
بالنسبة للعديد من متلقي المساعدات الضعفاء في غرب ووسط أفريقيا، لم تسمح لهم جائحة كوفيد -19 بفرصة للعمل للمساعدة في تكملة حصصهم الغذائية وهم غير قادرين على دفع ثمن أغذية أساسية باهظة الثمن بشكل متزايد. خاصة في بلدان مثل تشاد والنيجر وبوركينا وموريتانيا. وقال السيد فيري لإن العالم لم يعد يتحرك نحو القضاء على الجوع، “هذه كلها دول مثيرة للقلق، بما في ذلك سيراليون أيضا”.
وقال “توقف التقدم وانعكس. واليو ، تشير التقديرات إلى أن أكثر من 270 مليون شخص يعانون من انعدام الأمن الغذائي الحاد أو أنهم معرضون لمخاطر كبيرة في عام 2021

WFP warns of escalating famine risks amid growing conflict, coronavirus, and funding gaps report
Dr. Nassim Salah Zaki, the Egyptian global peace ambassador.
19 June 2021
humanitarian aid
The impact of old and new conflicts, climate shocks and COVID-19, as well as funding shortfalls, has put millions on the brink of famine, the World Food Program said on Friday.
In an appeal for $5 billion to “avoid famine” and support “the largest operation in its history,” WFP spokesperson Thompson Ferry said millions of refugees are facing “uncertainty and hunger” as the impact of the pandemic on emergency aid budgets becomes more apparent.
“The number of people teetering on the brink of famine has risen from 34 million – which was expected at the beginning of the year – to 41 million as of June. Without immediate emergency food aid, these too will face starvation, as the slightest shock will push them over the abyss,” he said. towards conditions of famine.
From bad to worse
The WFP spokesperson explained that according to the latest IPC assessments – which humanitarian workers use to assess needs on a scale of one to five – 41 million “are people in IPC stage 4 – the emergency phase.” “.
Mr. Phiri added that new refugee influxes linked to conflict and drought have increased the needs of people in “phase 5 of the international classification – the catastrophe phase” and “this number stands at 584,000 people”. These are people in the Ethiopian Tigray region, Madagascar, especially the southern part, and South Sudan, especially now that we are in the height of the dry season in that country, and Yemen.”
‘Hard choices’
In launching its Global Operational Response Plan, WFP highlighted operations in at least eight countries and regions where it had had to make “difficult choices” due to significant funding shortfalls.
In practice, Mr. Phiri said, this has meant cutting rations “across eastern and southern Africa, as well as the Middle East…among some of the world’s most vulnerable people who depend on the World Food Program for survival”.
In some cases reducing aid is “by 40 percent, in some cases by 25 percent, in some cases by 60 percent… The truth is that the assistance we provide is a basic need, and the assistance we provide is barely enough to help people survive.” .”
West and Central Africa in crisis
For many vulnerable aid recipients in West and Central Africa, the COVID-19 pandemic has not allowed them to work to help supplement their food rations and they are unable to pay for increasingly expensive staple foods. Especially in countries such as Chad, Niger, Burkina and Mauritania. With the world no longer moving toward zero hunger, Mr. Phiri said, “these are all countries of concern, including Sierra Leone as well.”
“Progress has stalled and reversed. And now, it is estimated that more than 270 million people will be acutely food insecure or at high risk in 2021,” he said.

Share Button

By ahram

جريدة اهرام مصر .موقع ويب اخبارى واعلامى

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *