Share Button

تقرير الدكتور نسيم صلاح ذكي سفير السلام العالمي المصري.

23 تموز/يوليه 2021

في ألمانيا، ما يصل إلى شهرين من هطول الأمطار سقط في غضون يومين فقط (14 و15 تموز/يوليو)، كما تضررت مناطق في بلجيكا وهولندا ولوكسمبورغ وسويسرا والنمسا من الفيضانات الشديدة، وتعرضت الصين خلال عطلة نهاية الأسبوع لأمطار غزيرة وفيضانات.

سلطت هذه الظواهر الضوء على الخسائر البشرية والاقتصادية، والأثر المأساوي للسيول والأمطار والفيضانات على بعض المناطق في أوروبا والصين خلال الأسبوع الماضي.

وقال أمين عام المنظمة العالمية للأرصاد الجوية، بيتيري تالاس إن الأخطار المرتبطة بالطقس والمناخ والمياه تتزايد من حيث تواترها وشدتها نتيجة لتغير المناخ.

وأضاف في بيان صدر عن المنظمة أن موجات الحر الأخيرة التي حطمت الرقم القياسي في أميركا الشمالية مرتبطة بالاحترار العالمي. “لكن نوبات هطول الأمطار الغزيرة تحمل أيضا بصمة تغير المناخ. عندما يزداد الغلاف الجوي دفئا، يحتفظ بالمزيد من الرطوبة مما يعني أمطارا أكثر أثناء العواصف مع زيادة مخاطر السيول.”

المخاطر المتعلقة بالمناخ تهيمن على قائمة الكوارث

بحسب تحليل جديد صدر عن المنظمة العالمية للأرصاد الجوية، فإن المخاطر المتعلقة بالمناخ تهيمن على قائمة الكوارث من حيث الخسائر البشرية والاقتصادية على مدى الأعوام الخمسين الماضية.

لا يوجد بلد محصن – متقدم أو نامٍ. تغير المناخ موجود هنا والآن — بيتيري تالاس

ويبين التحليل أن من بين أكثر 10 كوارث، كانت المخاطر التي أدت إلى أكبر خسائر بشرية خلال هذه الفترة هي الجفاف والعواصف ودرجات الحرارة المتطرفة وفقا لأطلس المنظمة للوفيات والخسائر الاقتصادية الناجمة عن الظواهر الجوية والمناخية والمائية بين عامي 1970-2019.

وتظهر مقتطفات من الأطلس أن الفيضانات والعواصف تسببت في أكبر خسائر اقتصادية في السنوات الخمسين الماضية في أوروبا. وتشير البيانات إلى أنه خلال فترة الخمسين عاما، شكلت مخاطر الطقس والمناخ والمياه 50 في المائة من جميع الكوارث، و45 في المائة من جميع الوفيات المبلغ عنها، و74 في المائة من جميع الخسائر الاقتصادية المبلغ عنها على صعيد عالمي.

وقال أمين عام المنظمة: “لا يوجد بلد محصن – متقدم أو نامٍ. تغير المناخ موجود هنا والآن.” وشدد على ضرورة الاستثمار أكثر في التكيف مع تغير المناخ، وإحدى طرق القيام بذلك هي تعزيز أنظمة الإنذار المبكر.

وكان الأمين العام للأمم المتحدة، أنطونيو غوتيريش، قد أعرب عن قلقه إزاء الفيضانات المدمرة التي تحدث في مناطق مختلفة في العالم، وأشار نائب المتحدث باسم الأمين العام، فرحان حق، إلى أن السيد غوتيريش على اتصال بالقادة فيما يتعلق بهذا الأمر.

ووفقا لخدمة الأرصاد الجوية الوطنية الألمانية، هطل حوالي 100 إلى 150 ملم من الأمطار خلال 24 ساعة بين 14 و15 تموز/يوليو.

أما في الصين، فتلقت بعض أجزاء مقاطعة خنان في وسط الصين مزيدا من الأمطار المتراكمة بين 17 و21 تموز/يوليو – أعلى من المعدل السنوي. وتلقت عاصمة خنان ما يعادل نصف هطول الأمطار السنوي في مساحة ست ساعات فقط.

وتجد دراسات متزايدة تأثيرا بشريا على ظواهر هطول الأمطار الشديدة. أحد الأمثلة على ذلك هو هطول الأمطار الغزيرة في شرق الصين في حزيران/يونيو وتموز/يوليو 2016، حيث وجد أن التأثير البشري زاد من احتمالية هذا الحدث.

تحسين الإنذارات المبكرة في أوروبا

على الرغم من المأساة المستمرة، فإن عدد القتلى من الطقس القاسي ينخفض بشكل عام بسبب تحسين الإنذارات المبكرة وإدارة الكوارث بشكل أفضل. وبعد ارتفاع حصيلة القتلى من موجات الحر في أوروبا بين عامي 2003 و2010، وضعت أوروبا خطط عمل جديدة وإنذارات مبكرة ضد الحرارة والصحة، وكان لذلك الفضل في إنقاذ العديد من الأرواح في العقد الأخير.

في أوروبا في المجموع، سُجلت 1,672 كارثة أدت إلى 149,438 وفاة بين عامي 1970-2019 مع أضرار اقتصادية بمقدار 476.5 مليار دولار. وعلى الرغم من أن الفيضانات (38 في المائة) والأعاصير (32 في المائة) كانت أكثر الكوارث المسجلة، إلا أن درجات الحرارة القاسية تسببت بأعلى نسبة في الوفيات (93 في المائة) على مدار السنوات الخمسين الماضية.

وتتزعم المنظمة العالمية للأرصاد الجوية قائمة جديدة من تحالف المياه والمناخ، وهو مجتمع من الجهات الفاعلة متعددة القطاعات يسترشد بالقيادة رفيعة المستوى ويركز على العمل المتكامل في مجال المياه والمناخ، بحسب الأمين العام للمنظمة………

Analyze weather, climate and water hazards increasing as a result of climate change
The report of Dr. Nassim Salah Zaki, the Egyptian ambassador for world peace.
23 July 2021
In Germany, up to two months of rain fell in just two days (July 14 and 15), regions in Belgium, the Netherlands, Luxembourg, Switzerland and Austria were hit by severe flooding, and China over the weekend was hit by torrential rains and floods.
These phenomena shed light on the human and economic losses, and the tragic impact of torrential rains and floods on some regions in Europe and China during the past week.
WMO Secretary-General Petteri Taalas said that weather, climate and water-related hazards are increasing in frequency and intensity as a result of climate change.
He added in a statement issued by the organization that the recent record-breaking heat waves in North America are linked to global warming. “But heavy rainfall episodes also bear the fingerprint of climate change. When the atmosphere gets warmer, it retains more moisture, which means more rain during storms with increased flood risks.”
Climate-related risks dominate the list of disasters
According to a new analysis from the World Meteorological Organization, climate-related risks have dominated the list of disasters in terms of human and economic losses over the past 50 years.
No country is immune – developed or developing. Climate change is here and now — Petteri Taalas
The analysis shows that among the 10 most catastrophic disasters, the risks that led to the greatest human losses during this period were droughts, storms and extreme temperatures, according to the WHO’s Atlas of deaths and economic losses caused by weather, climatic and water phenomena between 1970-2019.
Excerpts from the atlas show that floods and storms have caused the largest economic losses in the past 50 years in Europe. The data show that over the 50-year period, weather, climate and water hazards accounted for 50 percent of all disasters, 45 percent of all reported deaths, and 74 percent of all economic losses reported globally.
“No country is immune – developed or developing,” said the FAO Secretary-General. “Climate change is here and now.” He stressed the need to invest more in adaptation to climate change, and one way to do that is to strengthen early warning systems.
The Secretary-General of the United Nations, António Guterres, had expressed his concern about the devastating floods occurring in different regions of the world, and Deputy Spokesperson for the Secretary-General, Farhan Haq, indicated that Mr. Guterres is in contact with leaders regarding this matter.
According to the German National Weather Service, about 100 to 150 mm of rain fell in the 24 hours between July 14 and 15.
In China, some parts of Henan Province in central China received more accumulated rain between July 17 and 21 – higher than the annual average. The capital of Henan received the equivalent of half of the annual rainfall in an area of ​​only six hours.
Increasing studies are finding a human impact on extreme precipitation events. One example is heavy rainfall in eastern China in June and July 2016, where human influence was found to increase the likelihood of this event.
Improving Early Warnings in Europe
Despite the ongoing tragedy, the death toll from severe weather is generally declining due to better early warnings and better disaster management. After the death toll from heat waves in Europe rose between 2003 and 2010, Europe developed new action plans and early warnings against heat and health, which have saved many lives in the last decade.
In Europe in total, there were 1,672 disasters resulting in 149,438 deaths between 1970-2019, with economic damages of $476.5 billion. Although floods (38 percent) and hurricanes (32 percent) were the most frequently recorded disasters, extreme temperatures caused the highest deaths (93 percent) over the past 50 years.
The World Meteorological Organization is spearheading a new roster of the Water and Climate Alliance, a community of multi-sectoral actors guided by high-level leadership and focused on integrated action on water and climate.

Share Button

By ahram

جريدة اهرام مصر .موقع ويب اخبارى واعلامى

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *